Завантажте, будь ласка, цей документ тут
Додаток
до наказу КЗ СЗО «Ліцей № 16 імені Володимира Козубняка Хмельницької міської ради
від 30.08.2024 року № 223
План заходів
профілактику дитячої злочинності, правопорушень, запобігання та протидію
домашньому насильству, булінгу серед здобувачів освіти у 2024/2025 навчальному році
в Ліцеї № 16 імені Володимира Козубняка
№ з/п |
Зміст заходів |
Термін проведення |
Відповідальні |
Примітки |
|
Провести аналіз стану злочинності серед учнівської молоді у 2023-2024 навчальному році; визначити основні причини вчинення учнями злочинів та правопорушень, забезпечити усунення негативних явищ, що сприяють вчиненню учнями навчальних закладів правопорушень/злочинів. |
2024 |
Савчук М.Р. Голова МО класних керівників |
|
|
Забезпечити безумовне виконання Інструкції з обліку дітей і підлітків шкільного віку в частині своєчасного здійснення обліку в повному обсязі. |
Постійно |
Адміністрація |
|
|
Створення бази даних по соціально- дезадаптованих учнях. |
Вересень |
Класні керівники, Савчук М.Р., Дмитрук Т.В. |
|
|
Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах. |
Вересень |
Дмитрук Т.В. |
|
|
Діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах: – спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; – психологічні діагностики мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; – соціальне дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах; – визначення рівня тривоги та депресії учнів. |
Протягом року |
Дмитрук Т.В., соціальний педагог, класні керівники |
|
|
Інформаційно-просвітницька діяльність серед учасників освітнього процесу щодо форм, причин і наслідків булінгу (цькування), заходів у сфері запобігання та протидії булінгу (цькування), формування нетерпимого ставлення громадян до насильницької моделі поведінки у міжособистісних стосунках: |
Протягом року |
Всі учасники освітнього процесу |
|
6.1 |
-тематичні інтерактивні бесіди «Твоя правова культура»; |
Щоквартально
|
Дмитрук Т.В Соціальний педагог |
|
6.2 |
-тижні правових знань; |
За графіком |
Муляр А.М. Щербина С.П. |
|
6.3 |
-книжкові виставки літератури; |
Систематично
|
Ляндебурська М.Ю. |
|
6.4 |
-конкурси учнівських художніх робіт на превентивно-правову тематику; |
За графіком |
Чайковська О.О. |
|
6.5 |
-створення банку інформаційно-бібліографічних, нормативно - правових матеріалів з питань превентивно-правового виховання дітей і учнівської молоді. |
Постійно |
Савчук М.Р., Ляндебурська М.Ю. |
|
6.6 |
Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі» |
Протягом року |
Адміністрація Класні керівники |
|
6.7 |
Тренінгові заняття «У єдності – наша сила» |
Протягом року |
Соціальний педагог |
|
6.8 |
Проведення заходів в рамках Акції « 16 днів проти насильства» |
Грудень |
Соціальний педагог, Дмитрук Т.В. |
|
6.9 |
Використання інтерактивних педагогічних технологій, зокрема ділових та рольових ігор, моделювання життєвих ситуацій, суспільних процесів та процедур, дискусії, робота в малих групах на уроках правознавства та в позакласній діяльності. |
Постійно. |
Муляр А.М. Щербина С.П. Ченаш О.П. Онуфрійчук А.М. Низенко А.О. |
|
7. |
Охопити дітей соціально незахищених категорій гуртковою роботою та позашкільною освітою. |
Щорічно. |
Класні керівники Соціальний педагог |
|
8. |
Налагодження співпраці із позашкільними установами з метою посилення просвітницької діяльності серед учасників освітнього процесу |
Протягом року |
ЗДВР |
|
9. |
Підвищити рівень міжвідомчої співпраці з ювенальною поліцією, службою у справах дітей, іншими органами та установами, які здійснюють профілактику злочинності неповнолітніх, дитячої бездоглядності та безпритульності, вживання наркотичних засобів, алкогольних напоїв та тютюнових виробів учнями |
Постійно |
Адміністрація школи Савчук М.Р. |
|
10. |
Проведення засідання методичного об’єднання класних керівників 1-11 кл. на тему «Організація та проведення профілактичної роботи щодо попередження випадків боулінгу серед учасників освітнього процесу» |
Жовтень |
Голова МО |
|
11. |
Забезпечити системний розгляд питань з профілактики правопорушень на координаційних радах. |
Постійно |
Савчук М.Р. |
|
12. |
Залучати органи учнівського самоврядування до проведення профілактичних заходів, роботи Координаційної ради школи. |
Щорічно |
Центр дисципліна та порядку Ченаш О.П |
|
13. |
Взяти на контроль категорію неповнолітніх, які перебуваютьу стані бродяжництва; встановити по кожному випадку причини бездоглядності дитини; вжити заходів щодо їх усунення, забезпечити подальше влаштування, реабілітацію та здобуття освіти неповнолітніми. |
Постійно |
Соціальний педагог |
|
14. |
Підвищити ефективність індивідуальної корекційної роботи з соціально дезадаптованими дітьми та підлітками які є на внутрішкільному обліку, та посилити корекційну роботу з учнями соціально незахищених категорій. |
Постійно |
Класні керівники, Дмитрук Т.В Соціальний педагог |
|
15. |
Розробити індивідуальні програми психолого-педагогічного супроводу учнів соціально незахищених категорій; залучення учнів, схильних до девіантної поведінки, до участі в «Шкільній медіаці», «Школі конфліктології» тощо. |
Постійно. |
Дмитрук Т.В. Соціальний педагог |
|
16. |
Вести карту психолого-педагогічного супроводу дитини, котра схильна до прояву девіантної, делінквентної поведінки. |
Протягом року |
Класні керівники Дмитрук Т.В. Соціальний педагог |
|
17. |
Контролювати виконання учнями «Правил внутрішнього розпорядку», особливу увагу звертата на предмет принесення в навчальний заклад заборонених предметів. |
Протягом року |
Класні керівники Дмитрук Т.В. Соціальний педагог |
|
18. |
За потреби проводити обстеження умов проживання дітей, які потребують підвищеної педагогічної уваги, виявлення деструктивних сімей, сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, поновлення банків даних таких сімей, складання актів обстежень умов проживання. |
Постійно |
Савчук М.Р. Дмитрук Т.В. Соціальний педагог, класні керівники |
|
19. |
Забезпечити ефективне функціонування психологічної та соціальної служби. |
Постійно |
Дмирук Т.В. Соціальний педагог |
|
20. |
Забезпечити унеможливлення доступу школярів через мережу Інтернет до сайтів, що не мають відношення до навчального процесу (у тому числі до сайтів, на яких розміщено елементи порнографії й насильства тощо). |
Постійно. |
Стукалова І.В Музика І.К. Попов С.В. |
|
21. |
Забезпечити систематичну профілактичну роботу з питань формування здорового способу життя, запобігання вживанню алкогольних напоїв. |
Постійно |
Ченаш О.П. Онуфрійчук А.М. Дмитрук Т.В. Рабієвська Л.А. Соціальний педагог |
|
22. |
Забезпечити оприлюднення на веб-сайтах ліцею: - правила поведінки здобувачів освіти в закладі освіти; - плану заходів закладу освіти, спрямованих на запобігання та протидію булінгу; - процедури подання учасниками освітнього процесу заяв про випадки булінгу в закладі освіти (форма заяви, примірний зміст, терміни та процедуру розгляду відповідно до законодавства). |
Вересень-жовтень |
Соціальний педагог |
|
23. |
Залучати до організованого відпочинку в літній період дітей схильних до злочинів та правопорушень |
Щороку (червень-серпень) |
Савчук М.Р. Соціальний педагог |
|
Для відома батьків та дітей
Повідомляємо що відповідно до інформації поданої у листі Уповноваженого Президента України з прав дитини від 01.10.2020 року № 15/3-07/1686 та інформаційних даних світового огляду впливу пандемії коронавірусу, діти в період карантину стали проводити на 80 % більше часу онлайн, разом з цим підвищилось звернення щодо випадків булінгу з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, а сексуальна експлуатація дітей в інтернеті збільшилась в двічі. На жаль, в Україні такі випадки також почастішали.
З метою профілактики та захисту дітей від шантажу в цифровому просторі, сексуального насильства та експлуатації, відділом забезпечення діяльності Уповноваженого Президента України з прав дитини надається для транслювання відеоролик Stop Sexting, що носить соціально значимий, некомерційний, характер.
Урядом Президента України створена цілодобова безкоштовна державна консультаційна лінія за номером 1545 (далі обрати 3) щодо безпеки дітей в Інтернеті, на яку можуть звертатись діти, батьки та спеціалісти що працюють з дітьми.
Контактна особа: Харченко Мирослава, головний консультант Відділу забезпечення діяльності Уповноваженого Президента України з прав дитини, тел.: (097) 927 14 14, (044) 255 63 67.
Кібербулінг – це напади з метою завдання психологічної шкоди, які здійснюються через електронну пошту, сервіси миттєвих повідомлень, у чатах, соціальних мережах, а також за допомогою мобільного зв’язку.
Види кібербулінгу:
Поради для батьків щодо зменшення булінгу і кібербулінгу для своєї дитини
ЩО ТАКЕ БУЛІНГ і КІБЕРБУЛІНГ ТА ЯКІ ЙОГО ПРИЧИНИ
Булінг – це агресивна і вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним впливом.
Булінг супроводжується реальним фізичним чи психологічним насиллям : жертву висміюють, залякують, дражнять, шантажують, б'ють, псують речі, розповсюджують плітки, бойкотують, оприлюднюють особисту інформацію та фото в соціальних мережах.
У ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони : той, хто переслідує, той, кого переслідують та ті, хто спостерігають.
Якщо булінг відбувся, він може повторюватися багато разів.
Кібербулінг - це один із різновидів булінгу (цькування), що передбачає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням сучасних електронних технологій: Інтернету (електронної пошти, форумів, чатів, ICQ) та інших засобів електронної техніки – мобільних телефонів чи інших ґаджетів.
Відмінності кібербулінгу від булінгу зумовлюються особливостями Інтернет-середовища: анонімністю, можливістю підмінити ідентичність, охоплювати велику аудиторію одночасно, (особливо дієво для поширення пліток), здатність тероризувати та тримати у напрузі жертву будь-де і будь-коли.
Кібербулінг являється формою психологічного насильства.
Типи кібербулінгу:
Кривдники можуть знайти безліч причин щоб цькувати дитину : зовнішність, що не вписується у загальноприйняті рамки, поведінка, думки, які не збігаються з думкою більшості, тощо.
Частіше за все люди, що цькують, вважають, що це смішно і в цьому немає великої проблеми чи трагедії, а також, що дорослі не будуть звертати на це увагу.
ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО ВАШУ ДИТИНУ ПІДДАЮТЬ ЦЬКУВАННЮ
Перше, що треба зрозуміти – діти неохоче розповідають про цькування у школі, а тому не слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона відповість вам чесно. Тому головна порада для батьків – бути більш уважними до проявів булінгу.
Якщо ваша дитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи, перестала вчитись, то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у банальних лінощах. Також до видимих наслідків булінгу відносять розлади сну, втрату апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у школі, вона може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитись від агресора.
Якщо цькуванню піддають вашу дитину, то обережно почніть з нею розмову. Дайте зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що вона стала жертвою булінгу.
Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/подруги. Також не слід у розмові з дитиною використовувати такі кліше, як "хлопчик має бути сильним та вміти постояти за себе", "дівчинка не повинна сама захищатись" та інші. Це тільки погіршить ситуацію.
ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ, ЯКА ЦЬКУЄ ІНШИХ
Ми вже казали, що в ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони, а тому, коли ви дізнались про цькування у школі, не слід забувати про тих, хто ображає. Психологи зауважують, що дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу.
Відверто поговоріть з нею про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це". Уважно вислухайте і зосередтеся на пошуці фактів, а не на своїх припущеннях.
Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".
Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.
Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.
Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство. Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.
Загрози і покарання не спрацюють . Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення. Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
Пам'ятайте, що агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки.
Як боротися з булінгом і з кібербулінгом Ви можете дізнатись за такими посиланнями:
https://www.facebook.com/watch/?v=422259478715475
https://www.youtube.com/watch?v=2GQdfpdfvZA&feature=youtu.be