Лист Міністерства освіти і науки України
від 03 вересня 2024 р. № 6/679-24
Про організацію освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами у 2024/2025 навчальному році
Хмельницький інклюзивно-ресурсний центр № 1 (ІРЦ № 1)
Адреса: 29000, Хмельницька область, м.Хмельницький, Проскурівська, 61
Телефон: (0382) 76-33-66, +380672757026
Е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Сайт: https://hirc1.com.ua/
Директор: Рибак Ольга Анатоліївна
- Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти. (https://drive.google.com/file/d/1hRZF0jV7sJ0-QTzvEJqO03ObhrotjFes/view?usp=sharing)
- Про організацію освітнього процесу дітей з ООП у 2023 – 2024 н.р.
(Лист МОН № 1/13094-23 від 31.08.2023 р. https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-20232024-navchalnomu-roc)
- Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми Ліцею № 16 імені Володимира Козубняка
(https://docs.google.com/document/d/1qL6RjpZ8SEMk2MzW9yg9SAK49cG54YE0yXZ90oRhClY/edit?usp=sharing)
Що таке інклюзивна освіта?
Інклюзивна освіта дає можливість усім учням у повному обсязі брати участь у житті колективу дитячого садка, школи, дошкільному та шкільному житті.
Інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, яка передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна освіта — це процес, у якому школа намагається відповідати на потреби всіх учнів, вносить необхідні зміни до навчальної програми та ресурсів, щоб забезпечити рівні можливості.
Переваги інклюзивної освіти:
- Діти навчаються разом у звичайній школі.
- Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини.
- Діти отримують можливість жити разом з батьками.
- Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
- Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.
- У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.
- Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.
Поради батькам:
(https://drive.google.com/file/d/1im5Q8js11ueLNRiuVzSLKfqm96xzJ_p8/view?usp=drive_link)
Мета посібника – відповісти на основні запитання про впровадження інклюзивної освіти в навчальних закладах системи дошкільної та загальної середньої освіти, які найчастіше виникають у педагогів і батьків. Посібник створено у формі запитань і відповідей. Відповіді на запитання містять посилання на основні законодавчі та нормативно-правові документи, інші літературні джерела, а також коментарі, які можуть не співпадати із зазначеними першоджерелами. Ми робимо це для того, щоб читачі краще зрозуміли суть інклюзії, а також віримо, що краще розуміння цього процесу приведе до нових, покращених змін як у законодавстві, так і у практиці.
♥ ♥ ♥
На виконання Закону України «Про освіту» від 05.09. 2017 р. №2145-VIII, Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-IX (із змінами), постанов Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти», Постанови КМУ від 21.02.2018 № 88 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами» (зі змінами), листа Міністерства освіти і науки України від 03.08.2023 № 1/11479-23 «Про методичні рекомендації», відповідно до висновків Хмельницького інклюзивно-ресурсного центру № 1 про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, на підставі заяв батьків учнів, за погодженням з Департаментом освіти та науки Хмельницької міської ради, з метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти, реалізації прав дитини з особливими освітніми потребами на освіту, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, в 2024-2025 навчальному році організовано два класи (2-Б, 2-Г) з інклюзивним навчанням.
1) Коли ви розмовляєте з дитиною з особливими освітніми потребами, звертайтеся безпосередньо до неї, а не до особи, яка її супроводжує, батьків;
2) При знайомстві цілком природно потиснути руку дитині з особливими освітніми потребами;
3) Навіть ті, кому важко рухати рукою, або ті, хто користується протезом, можуть потиснути руку – праву або ліву, що допустимо;
4) Коли ви зустрічаєтеся з людиною, яка погано або зовсім не бачить, обов’язковоназивайте себе та всіх, хто з вами.
5) Пропонуючи допомогу, почекайте, поки її приймуть, а потім питайте, що і як робити.
6) Звертайтеся до дітей з особливими освітніми потребами по імені, а до підлітків – як до дорослих;
7) Спиратися на чиюсь інвалідну коляску – те ж саме, що спиратися на її власника. Інвалідна коляска – це частина недоторканого простору людини, яка її використовує, зокрема й дитини.
8) Розмовляючи з дитиною, яка зазнає труднощів у спілкуванні, слухайте її уважно. Будьте терплячі, чекайте, поки вона сама закінчить фразу. Не виправляйте і не договорюйте за неї. Не соромтеся перепитувати, якщо ви не зрозуміли співрозмовника;
9) Коли ви говорите з дитиною, яка користується інвалідною коляскою або милицями, намагайтеся розташуватися так, щоб ваші очі були на одному рівні.
10) Щоб привернути увагу дитини, яка погано чує, помашіть їй рукою або доторкніться до плеча. Дивіться їй прямо в очі й говоріть чітко, але майте на увазі, що не всі люди, які погано чують, можуть читати по губах. Розмовляючи з тими, хто може читати по губах, розташуйтеся так, щоб на вас падало світло, і вас було добре видно.
«Діти ДОЩУ» – ХТО ВОНИ? АБО ЩО ВИ ЗНАЄТЕ ПРО АУТИЗМ?
2 квітня відзначають Всесвітній день поширення інформації про проблему аутизму. На сьогоднішній день – це є гостра проблема. Поруч із нами ростуть незвичайні діти, їх називають «дітьми дощу»: вони грають з предметами не так, як більшість, вони радіють іншому.
Аутизм (розлади аутистичного спектру (РАС) – це стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування. Його неможливо вилікувати, проте з часом можна скоригувати і адаптувати людину до соціального життя.
За оцінками ВООЗ, 1 дитина із 160 має будь-який із розладів аутистичного спектру. Американська асоціація Autism Speaks відзначає 1 випадок аутизму на 88 дітей. Загалом у світі таких осіб нараховується 2 мільйони 400 тисяч.
Розлади аутистичного спектру починаються у дитинстві, проте зберігаються у підлітковому і дорослому віці. У більшості випадків ці стани проявляються у перші 5 років життя. Діагностувати ризик розвитку аутизму можна вже в 1,5 річному віці дитини за допомогою спеціального скринінгового тесту. Люди з аутизмом можуть бути надзвичайно обдарованими, проте їм потрібно набагато більше часу, щоб навчитися чомусь дуже простому. Аутизм у чотири рази частіше вражає хлопчиків, ніж дівчаток. До 6 років мозок дитини активно засвоює інформацію. І якщо намагатися розвивати «дитину дощу» до цього віку зусиллями психологів, арт-терапевтів, логопедів, то з часом таку дитину можна адаптувати до соціального життя.