Завантажте, будь ласка:
Додаток 1 положення про комісію з розгляду випадків насильствата жорстокого поводження з дітьми
Додаток 3 порядок реагування на імовірні випадки насильства над дітьми
Додаток 4 пам’ятка про відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)
Додаток план роботи Координаційної ради з профілактики правопорушень
Завантажте, будь ласка, цей документ за цим покликанням
Додаток №2
до наказу комунального закладу загальної середньої освіти «Ліцей № 16 імені Володимира Козубняка Хмельницької міської ради від 29.08.2025 року № 196
План заходів,
спрямованих на запобігання насильству і жорстокому поводженню
та протидію цим явищам у
комунальному закладі загальної середньої освіти «Ліцей № 16 імені Володимира Козубняка Хмельницької міської ради»
у 2025/2026 навчальному році
№ з/п |
Заходи |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Підготовка наказу «Про організацію роботи з охоплення навчанням дітей шкільного віку, профілактику дитячої злочинності, правопорушень, запобігання та протидію домашньому насильству, насильству та жорстокому поводженню з дітьми у КЗЗСО «Ліцей № 16 імені Володимира Козубняка Хмельницької міської ради» у 2025/2026 навчальному році» |
Вересень |
Адміністрація |
2. |
Підготовка наказу «Про створення комісії з розгляду випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми у 2025/2026 н.р.» |
Вересень |
Керівник ліцею |
2. |
Оновлення розділу про профілактику насильства та жорстокого поводження з учасниками освітнього процесу і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти |
Жовтень |
Відповідальний за роботу сайту. |
3. |
Оновлення тематичного стенду соціально-психологічної служби |
Протягом навчального року |
Уповноважена особа з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми |
4. |
Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики насильства та жорстокого поводження з дітьми |
Листопад |
Уповноважена особа з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми |
5. |
Виступ на загальношкільних батьківських зборах щодо профілактики насильства та жорстокого поводження з дітьми та педагогічними працівниками в учнівському колективі та сім’ї. |
Протягом року |
Керівник ліцею, уповноважена особа з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми, працівники правоохоронних органів, юстиції, служби у справах дітей. |
6. |
Інструктивні наради з персоналом ліцею щодо унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми. |
Листопад |
Керівник ліцею, уповноважена особа з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми, психолог, представник відділу ювенальної превенції ГУНП. |
7. |
Групові консультації |
Постійно |
Практичний психолог, соціальний педагог |
8. |
Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу |
Постійно |
Практичний психолог, соціальний педагог |
9. |
Консультування класних керівників психологом, соціальним педагогом з проблемних ситуацій |
Протягом навчального року |
Практичний психолог, соціальний педагог |
11. |
Удосконалення рекомендацій «Насильство та жорстоке поводження: поради батькам, педагогам, учням» |
Жовтень |
Психологічна служба |
12. |
Імітаційна гра для молодших школярів (1-4 класи) «Якщо тебе ображають» |
Жовтень |
Класні керівники 1-4 класів |
13. |
Проведення акції «16 днів проти насильства» |
Листопад |
Класні керівники 1-11 класів, психологічна служба |
14. |
Тренінгове заняття "Безпечне спілкування в інтернеті" (5-11кл.) |
Лютий |
Психологічна служба |
15. |
Година правової грамотності «Великі права маленької дитини» |
Грудень |
Класні керівники 1-4 класів |
16. |
Анкетування «Що ти знаєш про насильство над людьми та жорстоке поводження з ними?» |
Вересень |
Психологічна служба |
17. |
Діагностика залежності від інтернету |
Лютий |
Психологічна служба |
18. |
Тематичні загальношкільні батьківські збори |
Вересень |
Адміністрація |
19. |
Висвітлення інформації для батьків про порядок реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми та педагогічними працівниками; способи повідомлення про ці випадки. |
Жовтень |
Уповноважена особа з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми. |
20. |
Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми |
Протягом року |
Практичний психолог, класні керівник 1-11 класів |
21. |
Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей |
Грудень |
Соціальний педагог |
23 |
Зустріч із представниками департаменту освіти, Служби у справах дітей Хмельницької міської ради, Центру соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді, відділу ювенальної превенції ГУНП у Хмельницькій області. |
Протягом року |
Заступник директора з виховної роботи |
24. |
Анкетування батьків (осіб, які їх замінюють) про безпеку в закладі освіти |
Жовтень |
Класні керівники 1-11 класів |
25. |
Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів та вчителів |
Листопад |
Практичний психолог, соціальний педагог |
26. |
Аналіз інформації за протоколами комісії з розгляду випадків насильства та жорстокого поводження з учасниками освітнього процесу в закладі освіти |
За потреби |
Уповноважена особа з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми |
Заступник з виховної роботи Мирослава САВЧУК
Для відома батьків та дітей
Повідомляємо що відповідно до інформації поданої у листі Уповноваженого Президента України з прав дитини від 01.10.2020 року № 15/3-07/1686 та інформаційних даних світового огляду впливу пандемії коронавірусу, діти в період карантину стали проводити на 80 % більше часу онлайн, разом з цим підвищилось звернення щодо випадків булінгу з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, а сексуальна експлуатація дітей в інтернеті збільшилась в двічі. На жаль, в Україні такі випадки також почастішали.
З метою профілактики та захисту дітей від шантажу в цифровому просторі, сексуального насильства та експлуатації, відділом забезпечення діяльності Уповноваженого Президента України з прав дитини надається для транслювання відеоролик Stop Sexting, що носить соціально значимий, некомерційний, характер.
Урядом Президента України створена цілодобова безкоштовна державна консультаційна лінія за номером 1545 (далі обрати 3) щодо безпеки дітей в Інтернеті, на яку можуть звертатись діти, батьки та спеціалісти що працюють з дітьми.
Контактна особа: Харченко Мирослава, головний консультант Відділу забезпечення діяльності Уповноваженого Президента України з прав дитини, тел.: (097) 927 14 14, (044) 255 63 67.
Кібербулінг – це напади з метою завдання психологічної шкоди, які здійснюються через електронну пошту, сервіси миттєвих повідомлень, у чатах, соціальних мережах, а також за допомогою мобільного зв’язку.
Види кібербулінгу:
Поради для батьків щодо зменшення булінгу і кібербулінгу для своєї дитини
ЩО ТАКЕ БУЛІНГ і КІБЕРБУЛІНГ ТА ЯКІ ЙОГО ПРИЧИНИ
Булінг – це агресивна і вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним впливом.
Булінг супроводжується реальним фізичним чи психологічним насиллям : жертву висміюють, залякують, дражнять, шантажують, б'ють, псують речі, розповсюджують плітки, бойкотують, оприлюднюють особисту інформацію та фото в соціальних мережах.
У ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони : той, хто переслідує, той, кого переслідують та ті, хто спостерігають.
Якщо булінг відбувся, він може повторюватися багато разів.
Кібербулінг - це один із різновидів булінгу (цькування), що передбачає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням сучасних електронних технологій: Інтернету (електронної пошти, форумів, чатів, ICQ) та інших засобів електронної техніки – мобільних телефонів чи інших ґаджетів.
Відмінності кібербулінгу від булінгу зумовлюються особливостями Інтернет-середовища: анонімністю, можливістю підмінити ідентичність, охоплювати велику аудиторію одночасно, (особливо дієво для поширення пліток), здатність тероризувати та тримати у напрузі жертву будь-де і будь-коли.
Кібербулінг являється формою психологічного насильства.
Типи кібербулінгу:
Кривдники можуть знайти безліч причин щоб цькувати дитину : зовнішність, що не вписується у загальноприйняті рамки, поведінка, думки, які не збігаються з думкою більшості, тощо.
Частіше за все люди, що цькують, вважають, що це смішно і в цьому немає великої проблеми чи трагедії, а також, що дорослі не будуть звертати на це увагу.
ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО ВАШУ ДИТИНУ ПІДДАЮТЬ ЦЬКУВАННЮ
Перше, що треба зрозуміти – діти неохоче розповідають про цькування у школі, а тому не слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона відповість вам чесно. Тому головна порада для батьків – бути більш уважними до проявів булінгу.
Якщо ваша дитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи, перестала вчитись, то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у банальних лінощах. Також до видимих наслідків булінгу відносять розлади сну, втрату апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у школі, вона може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитись від агресора.
Якщо цькуванню піддають вашу дитину, то обережно почніть з нею розмову. Дайте зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що вона стала жертвою булінгу.
Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/подруги. Також не слід у розмові з дитиною використовувати такі кліше, як "хлопчик має бути сильним та вміти постояти за себе", "дівчинка не повинна сама захищатись" та інші. Це тільки погіршить ситуацію.
ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ, ЯКА ЦЬКУЄ ІНШИХ
Ми вже казали, що в ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони, а тому, коли ви дізнались про цькування у школі, не слід забувати про тих, хто ображає. Психологи зауважують, що дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу.
Відверто поговоріть з нею про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це". Уважно вислухайте і зосередтеся на пошуці фактів, а не на своїх припущеннях.
Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".
Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.
Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.
Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство. Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.
Загрози і покарання не спрацюють . Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення. Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
Пам'ятайте, що агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки.
Як боротися з булінгом і з кібербулінгом Ви можете дізнатись за такими посиланнями:
https://www.facebook.com/watch/?v=422259478715475
https://www.youtube.com/watch?v=2GQdfpdfvZA&feature=youtu.be